Planning
We gaan Ufora in verschillende fasen lanceren binnen de UGent. Academiejaar 2018-2019 dient hierbij als testperiode alvorens we de nieuwe leeromgeving gaan gebruiken voor alle opleidingsonderdelen vanaf academiejaar 2019-2020.
Fase 3: go live (AJ 2019-2020)
Doel
Aan de hand van de vastgestelde inrichting en ondersteuning:
- De lesgevers in staat te stellen om goed onderwijs te geven
- De studenten in staat te stellen om goed onderwijs te volgen
- De medewerkers in staat te stellen om goed onderwijs te ondersteunen.
Dit doen wij door:
- Ufora-trainingen te organiseren en de gebruikers goed te ondersteunen
- Het proces voor aanvragen voor wijzigingen en innovatie in en rondom Ufora opnieuw te structureren
Betrokken opleidingsonderdelen
Vanaf academiejaar 2019-2020 wordt Ufora de standaard leeromgeving voor ALLE opleidingsonderdelen aan de UGent. Alle studenten en lesgevers krijgen dan automatisch toegang tot de cursussites van alle opleidingsonderdelen uit hun goedgekeurde curriculum of onderwijsopdracht.
Op dat moment start ook de uitfasering van Minerva en Zephyr!
Fase 2: deelimplementatie (2e semester AJ 2018-2019)
Doel
In deze fase willen we:
- Brede ervaring opdoen
- Binnen alle faculteiten een stevige basis van kennis en ervaring creëren
- Voortbouwen op de kennis en inzichten uit de gebruikersgroep en de Ufora Community
- Een oplossingsrichting bepalen voor de nog ontbrekende functionaliteiten
- De trainingen, ondersteunende materialen en de gebruikersondersteuning verder verbeteren
Betrokken opleidingsonderdelen
In de eerste helft van 2019 is de pilootgroep uitgebreid met 56 opleidingsonderdelen:
Sorteer op Faculteit | Sorteer op Opleidingsonderdeel | Sorteer op Lesgever(s) |
---|---|---|
BW | Fytofarmacie | Pieter Spanoghe |
BW | Levensmiddelenchemie | Mia Eeckhout |
BW | Moleculaire fytopathologie | Tina Kyndt |
BW | Rural Project Management | Marijke D'haese |
BW | Technology of vegetable products | Koen Dewettinck |
DI | Bijzondere heelkunde en anesthesie van de gezelschapsdieren, met kliniek | Bernadette Van Ryssen |
DI | Klinische en communicatieve vaardigheden II | Annelies Decloedt |
DI | Medische beeldvorming met radioprotectie | Jimmy Saunders |
DI | Topografische en klinische anatomie II | Pieter Cornillie |
DI | Veterinaire volksgezondheid III: voedselmicrobiologie, technologie & wetgeving | Kurt Houf |
EA | Industriële Anorganische Chemie | Maarten Sabbe |
EA | Informatietechnologie en gegevensverwerking | Jan Aelterman |
EA | Ingenieursproject II | Francis Wyffels |
EA | Ontwerpleer 2 | Maarten van Den Driessche |
EB | Business Process Management | Frederik Gailly |
EB | Economisch Engels II | Sofie Hondeghem |
EB | Engels - niveau II | Sofie Hondeghem |
EB | Organisatietheorie | Joris Voets |
EB | Public Economics | Dirk Van de Gaer |
FW | Inleiding tot Farmaceutische en Medicinale chemie | Serge Van Calenbergh |
FW | Radiochemie | Filip De Vos |
FW | Radiochemie en radiofarmaca | Filip De Vos |
FW | Regulatory Affairs and Quality | Bart De Spiegeleer |
FW | Bio-analytisch practicum | Marthe De Boevre |
GE | Algemeen beheer en organisatie | Paul Gemmel |
GE | Kinesitherapeutisch onderzoek: bovenste lidmaat | Ann Cools |
GE | Medische gentechnologie | Jan Gettemans |
GE | Problemen van neus, keel, oor, hals, huid en ogen | Ingeborg Dhooge |
GE | Prothetische audiologie | Hannah Keppler |
LW | Duits Taalkunde IV | Torsten Leuschner |
LW | Engelse Letterkunde II: Historisch overzicht: Nieuwere periode | Marco Caracciolo |
LW | Grondige studie van vraagstukken in de logica | Joke Meheus |
LW | Klassiek Chinees IV | Ann Heirman |
LW | Veldwerk I | Wim De Clercq |
PPW | Leeromgevingen voor volwassenen | Bram De Wever |
PPW | Onderwijseffectiviteit | Johan van Braak |
PPW | Sociaal werktheorieën | Rudi Roose |
PPW | Vakdidactiek Gezondheidswetenschappen II | Anselme Derese |
PS | Demografie | John Lievens |
PS | Digital marketing | Laura Herrewijn |
PS | European Union Trade Policy | Ferdi De Ville |
PS | Historische Sociologie | Bart Van De Putte |
PS | Interpersoonlijke communicatie | Patrick Vyncke |
RE | EU Social Law and International Employment | Yves Jorens |
RE | European Law & ICT | Eva Lievens |
RE | Management in de strafrechtsbedeling | Jelle Janssens |
RE | Procesrecht | Piet Taelman |
RE | Rechten van het kind | Wendy De Bondt |
WE | Algoritmen en datastructuren 1 | Veerle Fack |
WE | Analytische chemie | Mieke Adriaens |
WE | Bioinformatics Algorithms | Veerle Fack |
WE | Computergesteund ontwerpen | Nico Van de Weghe |
WE | Discrete Algoritmen | Veerle Fack |
WE | Elektrochemische analysemethoden | Mieke Adriaens |
WE | Teledetectie | Rudi Goossens |
Fase 1: pilootgroep (afgerond in 1e semester AJ 2018-2019)
Doel
In deze fase hebben we:
- Ervaring opgedaan met Ufora
- De inrichting van de leeromgeving zo goed mogelijk afgestemd op de noden, wensen en verwachtingen van het onderwijs aan de UGent
- Geautomatiseerde koppelingen met bestaande componenten en services onderzocht
- Een analyse gemaakt van de nog ontbrekende functionaliteiten (fit/gap-analyse)
- In overleg met de gebruikers trainingsmateriaal ontwikkeld
- Een UGent-specifieke Ufora-training ontwikkeld
Betrokken opleidingsonderdelen
De volgende 22 opleidingsonderdelen hebben in het eerste semester van AJ 2018-2019 een officiële cursussite in Ufora gebruikt (en niet meer in Minerva):
Sorteer op Faculteit | Sorteer op Opleidingsonderdeel | Sorteer op Lesgever(s) |
---|---|---|
BW | Gewasbescherming | Benny De Cauwer |
BW | Voeding van de mens | John Van Camp |
DI | Klinische en communicatieve vaardigheden I | Annelies Decloedt |
DI | Topografische en klinische anatomie I | Pieter Cornillie |
EA | Digitale elektronica | Joni Dambre |
EA | Softwarehacking en -protectie | Bjorn De Sutter |
EB | De Europese en Belgische gezagsorganisatie | Claire Dupont |
EB | Economisch Engels II | Sofie Hondeghem |
EB | Engels - niveau II | Sofie Hondeghem |
FW | Bio-analytisch practicum | Marthe De Boevre |
GE | Bouw en functie I | Katharina D'Herde |
GE | Lichamelijke en motorische ontwikkeling | Frederik Deconinck |
LW | Engels: gespecialiseerde vertaling I | Sonia Vandepitte |
LW | Onderzoeksseminarie: Vroegmoderne Geschiedenis | Jetze Touber |
PPW | Cultuur en educatie | Kris Rutten |
PPW | Hoger onderwijs: onderzoek en ontwikkeling | Bram De Wever |
PS | Gevorderde Kwantitatieve technieken | John Lievens |
PS | Winnaars en Verliezers van Europese Integratie | Ferdi De Ville |
RE | Encyclopedie van de criminologische wetenschappen | Wim Hardyns |
RE | Grondige studie: socialezekerheidsrecht | Yves Jorens |
WE | Algoritmen en datastructuren | Veerle Fack |
WE | Analytische chemie | Mieke Adriaens |
Voorbereidingsfase (2016-2018)
Zomer 2018
- Ondertekening van het contract met D2L, het Canadese bedrijf achter het LMS Brightspace
- Communicatie over het geselecteerde platform en Ufora als roepnaam voor de nieuwe Minerva
- Oproep naar alle facultaire onderwijsdirecteurs om:
- 2 opleidingsonderdelen voor te dragen voor deelname aan een pilootgroep
- 1 facultair ATP-medewerker met kennis van de onderwijsinnovatieprojecten voor te dragen om deel te nemen aan gebruikersvergaderingen en bijeenkomsten van de Ufora community
- Selectie van 21 opleidingsonderdelen voor de eerste pilootfase (maximaal 2 per faculteit)
- Start van een Ufora website als officieel communicatiekanaal naar de UGent medewerkers en studenten
- Start van de Ufora trainingen
Mei 2018
- Keuze van platform + start beroepstermijn voor verliezend(e) platform(en)
- Oproep voor een naam voor de nieuwe elektronische leeromgeving
April 2018
- Indienen van het Best and Final Offer (BFO) door elke leverancier
- Beoordeling van alle BFO
Q3 2017 tot Q2 2018
- 08-03-2018 tot 23-03-2018: Onderhandelingsbijeenkomsten met de verschillende leveranciers
- 26-02-2018 tot 07-03-2018: Beoordeling van de verschillende proefopstellingen door studenten, lesgevers en medewerkers
- 12-01-2018: Communicatie over de aanbestedingsprocedure naar de UGent community door de Directie Communicatie en Marketing
- 17-11-2017: Publicatie van de selectieleidraad op TED
- Beschrijving: Naar een toekomstgericht, intuïtief, gebruikersvriendelijk en rijk uitgerust LMS
- Referentie: Universiteit Gent-17OMB003-F02
- Procedure: Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen
- Deadline: 19-12-2017
- 22-09-2017: Validatie van de selectieleidraad door het bestuurscollege
- 15-09-2017: Validatie van de selectieleidraad door de ICT-commissie
- 14-09-2017: Validatie van de selectieleidraad door de onderwijsraad
Q1 2017 tot Q2 2017
- Verandering van strategie: scenario gebaseerd op het zoeken naar bestaand LMS-platform dat grootste deel van de wensen en eisen op zich neemt, in plaats van een refactoring scenario
- Voorbereiding van een aanbesteding
- Opstellen van een projectteam
- Vertalen van de UGent-onderwijsvisie naar ELO
- Analyse van het gebruik van de huidige functionaliteiten
- Opstellen van een programma van eisen en behoeften
- Marktverkenning (consulteren van andere onderwijsinstellingen, demosessies, ...)
Q2 tot Q4 2016
- Opstart van een vernieuwingsproject volgens een refactoring scenario (= interne ontwikkeling van een nieuwe ELO gebaseerd op de bestaande Minerva/Curios)
Maart 2016
- Het bestuurscollege keurt een plan van aanpak goed met betrekking tot de vernieuwing van de ELO aan de UGent
- Oprichting van de stuurgroep "vernieuwing ELO" met daarin vertegenwoordigers vanuit de lesgevers, de studenten, de directie onderwijsaangelegenheden en de directie ICT